Saturday, August 6, 2011

Nama Eng Bahlut....Bahlut Takkan Mengalah Begitu Sahaja!

ya nama eng bahlut. eng dari suku semai jauh terpelosok dari kota raya hek yang penuh dengan bangunan pencakar langit. tempat eng hanya ada pokok hijau merimbun dan burung berkicauan.

hahahaha terkesan wey baca buku Bahlut hasil karya seorang anak Malaysia; Faisal Tehrani. yes he is one of my most favourite writer. the way he made the story makes me keeps on turning the next page. in the end i end up reading 400 pages novel in just 4 hours. hahaha trust me the book was brilliant! please read it.

overall cerita neh berkisar mengenai Bahlut yang mencari identiti sendiri setelah kehilangan kedua ibu bapanya di kampung. namun, identiti yang dibawa sebagai anak orang asli tidak bermakna dia sentiasa dipandang rendah. dengan bantuan Cikgu Zaiful, Bahlut banyak mengenal erti hidup yang sebenar serta merungkai sedikit demi sedikit mitesri yang menyelubungi kampung halamannya.

aku bagi 5 bintang...10 over 10 for this novel! memang he deserved an award for his books. ok aku mengaku aku ada menitis air mata juga la baca cerita neh. sedih wey! jalan cerita dia yang tak bosan and aku rasa tak nak stop baca buku neh tadi hahahahaha. don't blame me for not doing anything because the story was wonderful and jarang kan kita dengar cerita pasal anak orang asli. selalu novel mesti tentang si jejaka yang sangat kacak, berketurunan berada, kerja dekat office pencakar langit and the girl will be very 'natural beauty' with black long hair, beautiful smiles that melts every hearts, kerja biasa-biasa like office girl and tak kaya. ala-ala cerita korea boys over flower or jepunnya hana yori dango. bosan.

ce cuba buka sikit minda korang. cuba baca cerita yang lebih realistik. siap ada semangat 1Malaysia lagi tau cerita neh. *tak tau la aku FT nak perli atau memang sokong 1 Malaysia* as i know FT suka 'memuji' kisah politik atau isu semasa dalam karya beliau, i loike it. yela kaum orang asli mana boleh kita pinggirkan kan? aku sarankan la korang baca cerita neh dikala bosan menunggu cuti semester habis hahaha. ok kalau ikut turn lepas Bahlut is Duka Tuan Bertahkta tapi aku jumpa buku lain pula hasil tangan FT; Ketupat Cinta. ada nampak kat blog FT dulu. tapi no worries since its from my mom's school punya buku *mak saya cikgu library* so i got plenty of time nak baca buku neh. hahahaha padan muka students SMTL, siapa suruh malas membaca, tak dapat satu ilmu baru tau! hehehe adios!

::nota kaki::
eng : saya 
hek : awak

2 comments:

Azira rahman said...

ank mmg kaki novel kan..
dari dulu......lagi..hehe

L.I.F.E.1.2.3 said...

azira:: hahahaha mak saya ajar untuk mencintai buku...oh aku still ingat buku jibam ank dulu! tapi sayang sejenis ja buku aku tak berapa nak sayang...buku nota pelajaran hahahahaha ;p