Wednesday, August 3, 2011

Kegilaan Semakin Menggila!

hahaha tajuk kali neh sangat gila-gila!! sebab aku dah semakin gila. ya dunia aku semakin sempit sesempit dapur rumahku yang tidak seluas dapur rumah Chef Wan -.-"

kan aku dah cakap. time cuti semester aku mesti jadi gila. bukan gila macam majalah gila-gila tapi aku dah gila memasak! tak kira la bulan puasa ka tak puasa ka sama ja. and aku rasa time bulan puasa neh nafsu memasak aku semakin menjadi-jadi since sekolah mak aku cuti seminggu untuk menyambut awal ramadhan so teman memasak aku sentiasa menyokong segala idea serta menyumbang segala idea yang beliau ada. hahaha tak percaya?

-a day before fasting: mini cupcakes
-first day of ramadhan: chicken chop and instant pizza
-second day of ramadhan: acara menguli sendiri mini pizza dan successfully 7 mini pizza aku buat!
-third day of ramadhan: sandwich telur and chocolate trifle is superb!

korang tengok la esok aku nak masak apa. selalunya mesti aku cakap kat mak aku. "mak penat la, petang neh kita nak masak apa? perangat je la lauk-lauk mana ada" tapi end up aku mesti buat something. hahaha koman-koman(at least) aku goreng cempedak ka...or buat sandwich telur which is the best meal berbuka tadi. family aku jenis tak makan nasi time berbuka puasa.

so meh aku upload sikit chocolate trifle yang aku try buat tadi. kelam-kabut juga nak buat trifle sebab both my little brother tak minat sangat buah-buah neh *weird kan?* so aku kena cari trifle yang bukan berasaskan buah tapi semua yang aku google mesti ada buah. last-last aku jumpa oreo trifle! zasss~


since nama pun choc trifle so layers dia a bit blurr hahaha
*nota sudip: bottom layer = cake (sponge/rolls/apa yang ada di rumah)
second layer = oreo biscuits
third layer = choc pudding
forth/last/upper layer = jelly layer
on top of it i add on a scoop of ice cream!

so tadi bila dig in trifle i mean my first DIY trifle terasa nikmat sangat! very chocolatier~ hahaha semi-sweet chocolate pudding with oreo plus orange jelly on top memang sedap. try la. easy as pie trifle!

how to trifle yourself:
- choc pudding:: 3 tablespoon cocoa powder
                         1/2 cup sugar
                         1/4 cup cornstarch
                         pinch of salt
                         2 3/4 cups of milk
                         2 tablespoon butter
                         2 teaspoon vanilla essence

-mix 4 bahan terawal(serbuk koko, gula, tepung jagung and garam). mix it with milk and cook(heat) it until it thick. tutup api then add the butter and vanilla essence.

-now the trifle:: 
-susun the bottom layer with cakes. basahkan sikit kek dengan air susu or any water you want(maybe juice?). add on a new layer with crushed oreo. pastikan tutup lapisan kek tadi. kemudian tutup lapisan biskut oreo dengan choc pudding. on top of it layer with jellies. chilled it before serving.

actually memasak neh ikut je hati korang. nak buat trifle tu banyak layers pun takpa. kalau korang pakai baldi, 10 layer pun boleh hahaha...! alamak mata dah kuyu neh, tangan dah slow motion ja nak menaip banyak-banyak. setan xda pun mata berat. hahahaha ok laa peeps, got to go see ya next time! adios.

4 comments:

farrazswift said...

same here sis..dapur rumah i pun hari-hari penuh dengan choco powder la, tepung gandum, gula pasir, dosium bikarbonat,baking powder..hari2 i menggila buat cake..tambah2 kalau cake tu menjadi..lagi rasa nak buat cake lagi...haha

L.I.F.E.1.2.3 said...

farrazswift:: kan arineh i xtau nk masak apa lagi...still belek2 magazine. i just realized that byk betol magazine memasak kt rumah i hahaha

Hzwan Hammad said...

sedap weh. pos htr sini sikit. dah kempunan tiap2 hr mkn mknan sndri. haha

L.I.F.E.1.2.3 said...

Hzwan Hammad:: senpai mmg sedap sampai menjilat sudu la!!! chocolatier3x!! hahaha aku pun ari2 mkn mknan sendiri~~