Saturday, May 28, 2011

Manusia Mudah Melatah

Hindari 3M ini "Manusia Mudah Melatah". oh yeah korang ingat gula garam aja ke kena kurangkan dalam amalan pemakanan kita? melatah juga perlu dijauhi. bukan la melatah macam atuk-atuk atau nenek di kampung ala-ala "opocot nenek kau aku, aku nenek aku tapi bukan nenek nenek?" tapi melatah bila suatu isu digembar-gembur tanpa mengkaji asal - usul perkara yang diperkatakan.

baru-baru neh gempar isu Secret Recipe haram kerana mengandungi DNA babi. meatball IKEA haram kerana mengandungi babi. sosej tak boleh makan sebab kelongsong dia dari usus babi. yanasensei buat Giveaway. eh eh yang tu betul. memang cik yanasensei tengah busy dengan Yanasensei's Giveaway.

tapi bagi aku la....sebagai pembaca setia untuk isu-isu sensitif berkaitan Islam tak kira la makanan ka pakaian ka perang ka aku nak juga updates pasal benda-benda macam neh. lagi-lagi pasal makanan la sebab benda yang kita buat hampir setiap masa 24/7 tak pernah jemu. tipu la kalau korang cakap korang tak makan! bulimia pun makan before puke out the foods they ate.

ok back to the topic, people out there please i beg you please jangan mudah melatah bila isu-isu macam neh keluar internet tambah-tambah blog. bukan nak perlecehkan bloggers ok. tapi lepas aku baca blog PPIM (Persatuan Pengguna Islam Malaysia) aku rasa melayu mudah melatah. benda tu entah dari mana kita dengar. without evidence, without prove kita fitnah sesuatu benda. i'm not saying this to them but to myself too since aku rasa aku pun pernah post benda-benda yang aku sendiri tak pasti. tapi itu sebabnya kita kena tahu macam mana nak communicate. quote atau citation penting before posting sesuatu artikel. tambah-tambah blogger famous. ramai singgah nak baca entry baru. please, this reminder goes to all blogger and me, if you are not sure of what you are going to post do tell us its a rumors or just state it where do you get the info. eg; emails, other blogs, or in the social networks such as facebook or twitter.

second most important thing is. if, i said it again if, kalau la entri yang korang tulis tu salah. please, onegai, tolonglah apologies to what ever you had post in your blog. kesian kat orang yang kena fitnah tu. tak pasal-pasal jatuh ke saham deorang. mana nak sorok muka? deactivate facebook? kalau ada yang berniaga tak pasal-pasal costumers lari padahal benda tak betul pun. tak salah pun minta maaf. bak kata seorang pembaca blog neh. they will respect the blogger more if he/she apologies for their fault. eh kejap, yang neh nak kena cited jugak ke? hahahaha

baru aku sedar, panjang lak entri aku kali neh. mesti kome-kome penat nak membaca ye dok? haish, awok dah mule belajo cakap kuale dah. sikit-sikit bule ler...idok le bunyi macam pak jabit lagi. hahahaha udah-udah le, penat pulak rasenye tulis malam neh. jom kite bako je rumah kak limah!!!

6 comments:

Guenma Sshi said...

well...its true.... aku pon ad dgr secret recipe haram... ni apsl ttba ckp sal ni weyh..hah..mesti ad menda y hg ska mkn kn fitnah neh..haha

L.I.F.E.1.2.3 said...

hahaha wey of coz a~ aku suka kot cheese cake kt sna! isma, join a giveaway tu....mber aku pnya blog~

Guenma Sshi said...

mcm mn nk join...alala...cecite,,haha

L.I.F.E.1.2.3 said...

tgk ja kt post bwh neh....tak pn ada kan banner de kt side tu~~ cpt sblm terlambat!

Hzwan Hammad said...

2 la. kt sni jpon mmg byk bnda y xleh mkn. so atas org nk cari y btol2 leh mkn ke x.

L.I.F.E.1.2.3 said...

yg dok kt mesia pn ragu2 ngn foods kt kedai. seb baik laa mak aku pesan suh kitorang blaja masak. so masalah kek or meatball xhalal is nothing sbb aku ngn adk2 aku boleh laa nk buat sendiri kek ka tart even kepok lekor hahaha