Friday, December 17, 2010

Training Retreat and Agrotech Centre

aku dah lama sebenarnya nak tulis pasal neh. cuti raya korban aritu, abah aku excited sangat nak bawa aku pergi tengok kolam ikan keli. dah berapa lama abah dok sebut2 Trac neh bagus ada macam2, ikan, pokok, lembu hah bak iklan astro Macam-macam Ada~

Training Retreat and Agrotech Centre atau senang panggil TRAC, adalah satu usaha Agrotourism daripada sumber aquaculture dan agroculture. bila orang sebut ja pertanian atau perikanan mesti deorang fikir ada kandang lembu busuk, tanah lecah, kolam ikan dan dusun. sila luaskan minda anda ok! tempat neh masa aku jengok/lawat aritu ok ja. ada kolam ikan keli, talapia, kap, pokok buah,rusa, lembu, kambing ada dak ntah tak ingat. yang best ada pokok buah markisa and Roselle. kenapa best? sebab kat sini bukan ada ladang dan kolam ja tapi ada service/khidmat masak untuk anda yang inginkan ikan bakar segar dari kolam atau jus Roselle sejuk yang baru dipetik dari pokoknya. gila kau tak best???

masa aku jalan2 kat TRAC neh, taukey@big boss dia sendiri yang guide kitorang kat situ. dia tunjuk ikan keli induk yang deorang guna dalam farm deorang. petik buah untuk kitorang (tak main la arah2 orang bawah) even dia ada pekerja yang bukan calang2 ya. made of degree ok??? mechanical engineering pn ada ok..! hah tutup sikit mulut tu, tau la amaze pun. satu lagi fun fact about this farm is makanan bagi haiwan ternakan deorang neh bukan dibeli tapi ditanam sendiri. ada satu lot tanah neh memang penuh dengan lalang ja. lalang neh la yang deorang guna untuk makanan lembu and so on. jimat kos makanan ye dop? :)

aku tak berani nak cerita lebih pasal TRAC neh so aku bagi korang link ke official page deorang (klik sini). perghh siap ada website beb jual lembu! pandai2 la korang godek2 page neh. kenapa aku excited sangat nak story citer neh? sebab lately aku kena cari tempat2 yang menarik yang boleh dilawati di Langkawi and one more reason is, i want to tell you guys how am I proud to be an Aquacuturist! hahahaha. ingat petanian tak boleh jadi daya tarikan pelancong ke? one more thing (oh teringat kt hanip), kalau korang nak stay kt TRAC neh pun boleh sebab hostel dia baru ja siap dan memang dia buat neh untuk sapa2 nak stay kt sana. bijak tak? memang bijak! hehehe

actually ada ja gambar aku masa kat sana tapi lappy bertuah neh tak boleh detect memory card camera aku so nanti2 la aku upload pics tu ye :P

5 comments:

Guenma Sshi said...

weyh...aku nk underwater world!!!!

L.I.F.E.1.2.3 said...

underwater world kna bayaq yg neh free ja nk masuk~ hahahaha

Hzwan Hammad said...

haha..bru lg ke?ptt la aku xprnh p lg ms aku dk sna..hehe

meknie said...

baru jugak la kot tp yg pasti lepas ank pndah baru de wujud hehehehe
best wey p sana. time tu aku dpt rasa bukan masalah kaum apa yg monopoli bines tapi atas usaha diri sendiri wahh excited plak hahaha

Hzwan Hammad said...

haha..xpa2, nt aku p lgkwi aku sggah tmpt ni..haha