Wednesday, December 28, 2011

Taufan & Tsunami

burung-burung berkicau riang di taman indah. mentari pula bersinar menerangi segenap ruang bumi yang ada. angin petang bertiup lembut bak sutera ditenun dari benang menggunakan mesin jahit usang.

"kriuk...kriukk.kriukk"

eh buruk benor bunyi mesin? tak kan kat tengah-tengah taman bunga neh ada mesin jahit pulak? dilihatnya burung-burung semua berlalu pergi. mungkin kurang selesa dengan bunyi mesin jahit yang seakan menjengkelkan itu. awan hitam menyusup laju. tiba-tiba ribut taufan datang entah dari mana menghanyutkan segenap alam.

"tolong..tolong..!"

jerit pemilik suara yang sudah dibawa taufan. ke kiri. ke kanan. adoi, pening jugak kepala neh. suara halus menyentap telinga ini. eh ada suara orang lain la. "alo....." ya seorang gadis milik suara itu. mungkin terperangkap macam aku jugak! tapi kenapa suara si gadis neh macam pernah dengar? eh yelah biasa sangat dengar suara neh.

".....hah achik pergi ambil air dekat dapur tu...".

 air? dekat dapur? achik? mana nak cari air dekat dapur tengah-tengah taufan neh? burrr! terasa sejuk hingga ke tulang hitam sedetik air menyimbah ke tubuh ini. huh macam air ais sejuknya. tsunami datang lagikah? aku perlu cepat untuk selamatkan diri. terlalu awal untuk aku lemas dek tsunami. kahwin pun tak lagi neh. oh aku perlu selamatkan gadis itu.

"hoi tsunami...tsunami...lari!"

kelibat gadis itu semakin hampir. ya awak kita perlu selamatkan diri dengan segera! cepat. lari ke sini. amboi berlenggang pula dia neh. pang! adoi sakitnya pipi. eh mak? kenapa basah tilam neh? si kecik neh dok tersengih-sengih macam kerang busuk kang aku debik jugak kang. mata yang masih kabur digosok berulang kali.

"engkau neh along, kalau tak kena penampo aku memang tak bangun kan? dah pergi bangun tu. senja-senja neh mengingau apa entah tsunami. jangan lupa lap lantai tu"

laa gadis la sangat kan suara mak aku? potong stim la mak! haish mesti si kecik neh yang tuang air 'tsunami' tadi -.-"

2 comments:

Azira rahman said...

ahahaha....
aku bayang mesti hang ada buat action sekali kan time ngigau tuh,
lawok..lawok

L.I.F.E.1.2.3 said...

azira rahman:: hahahaha imaginasi kena tinggi~ ;D