Thursday, June 17, 2010

DAMN!

petang tadi sesudah penat main bowling (penat tunggu turn), aku ajak adik2 aku mengisi perut di suatu kedai makanan cepat (fast food) yang ada cap pak cik tua. aku pesan makanan dan harga yang patut aku bayar ialah RM13.95. aku memberi dua keping not merah kepada akak cashier yang tiada ukiran senyuman di wajahnya. baki yang aku dapat ialah RM6.00. eh bukan ka RM6.05? aku nampak akak cashier pengang duit syiling, akak ni nak bagi ka tak balance aku? aku tengok muka akak tu dengan pandangan yang keliru dan innocent.

miss keliru:: "akak, tadi berapa eh?"
akak $:: "RM13.95, baki de RM6.05"
miss keliru:: "emmm tapi akak bg RM6.00...."
akak $:: "sori ye adik, td akak tersilap tekan RM50. adik bagi akak RM20 kan?"
miss keliru:: "haah, tp 5sen lg mana kak?" (sambil tgk tangan akak $)
akak $:: "kami tak dak 5sen la adik...." (sambil hulur tangan bagi 10sen ngn muka nyampah)
miss keliru:: "oh, tak pe la kak" (amik gak 10sen tu sebab akak tu mcm nak marah je)

ok, aku bukan nak berkira sangat dengan 5sen tu. tapi kenapa akak tu nak mengelat bila aku tanya balance aku? kenapa akak tu tak cakap awal2 deorg mmg tak ada 5sen. senang, tak la aku rasa mcm akak tu nak 'pau' duit aku. abis tu kalau masa akan datang, kedai tu tak ada duit 50 sen adakah deorg nak berdiam diri mcm tu jugak? nasib baik kena kat org tempatan. kalau kena kat tourist yang sememangnya sentiasa berpusu-pusu kat area tu mcm mana? tak ke nnt jatuh maruah orang melayu kita? kena kat orang yang tak kisah tak pe, kalau orang mcm haji bakhil? ish3x....dah la tak senyum langsung kat customer, kerek lak tu. ish, mmg membakar jiwa neh. aku mmg cukup pantang cashier kerek. maksu kata (maksu aku selalu part time kat kedai2 fast food) kalau kerja kat bahagian cashier, mulut kena selalu senyum even customer marah2.

"CUSTOMER ALWAYS RIGHT!"

=_="


5 comments:

Hzwan Hammad said...

hehe..hg la p gnti dy jd cashier..hehe

L.I.F.E.1.2.3 said...

hahahahaha....nak ja ak ganti de. tp stg abis lak mkanan kat c2 ak sapu~ ;p

farrazswift said...

huh sis...i luv u ah..mmg ptut u wat mcm 2...those cashiers yg prangai mcm 2 mmg ptut kna ajar mcm 2..i slalu mcm 2..n i rsa i lg grang bnyk3 dri u..i terikut2 dgn auntie i...hmm i hate la cashiers yg buat muka masam bla org nk bayar..then bla org nk tny something,wat mka seposen yg x brapa nk laku 2..oh i hate...u sound je laen kali..tp sound beradab la..ibu i ckp kalau nk sound kna sound beradab..hehe..n u are rite..customers are always rite...:)...

L.I.F.E.1.2.3 said...

hahahahaha...we are totally sisTA...! seb bek ak x sound akak 2.

farrazswift said...

haha..n we might have same DNA i guess...haha...kalau u rsa dy mmg slh,u boley sound je...but ingt pesan i...sound beradab..hehe..hey sis..i luv to feed ur fishes...they eat a lot aaaaa...like3